سازگاری و انعطاف پذیری چیست

سازگاری مفهومی است در حوزه مهارت‌های نرم که امروزه یک ضرورت جدی است. دنیای اطراف ما خیلی سریع در حال تغییر است، بنابراین سازگاری و انعطاف با تغییرات و تاب آوری در این دنیا بسیار مهم است.

 

قبل از شروع مطالعه، می‌تونید از فایل صوتی زیر هم استفاده کنید و خلاصه مطالب رو 5 دقیقه بشنوید

 

فایل صوتی آشنایی با مفهوم سازگاری و انعطاف پذیری (کلیک کنید)

سازگاری به چه معناست؟

سازگاری و داشتن انعطاف رفتاری نه تنها در مورد تسلط بر فناوری‌های جدید لازم است، بلکه به طور کلی در مورد تسلط بر هر مهارت و عادت جدید یک گام مفید است. اگر این کار را به اندازه کافی سریع و کارآمد انجام ندهید، ممکن است متوجه نشوید که چگونه با گذشت زمان خود را در زندگی سردرگم خواهید یافت و دیگر متوجه نمی شوید که چه اتفاقی در اطراف شما می افتد.

بهترین استراتژی برای تاب آوری و تحمل شرایط

ساده ترین راه برای انطباق با شرایط جدید، استفاده از استراتژی گام‌های کوچک است؛ یعنی تقسیم وظایف بزرگ به کارهای کوچکتر، که کمک می‌کند اراده و استقامت خود را در زندگی از دست ندهید و به طور پیوسته به جلو حرکت کنید.

تاب آوری و مدیریت هیجان در رفتار های شما نشانه دید مثبت شما به جهان است و باعث می شود که به جلو بروید، زیرا یک پیروزی باعث ایجاد انگیزه می شود و یک پیروزی کوچک به شما قدرت می دهد تا دوباره و دوباره آن را انجام دهید. از آنجایی که هر عادتی از طریق تکرارهای مکرر شکل می گیرد، منظم بودن در اعمال شما راهی مستقیم به سوی موفقیت است. برخلاف گام‌های بزرگ طاقت فرسا، عادت‌های کوچک را به راحتی می‌توان روزانه رعایت کرد. فردی که دارای انعطاف رفتاری است با تغییر تدریجی اما به طور منظم سازگار می شود و همیشه با زمان همگام می شود.

 

 

مهارت های انعطاف پذیر برای یک زندگی پایدار

مهارت‌های نرم معمولاً در مقابل مهارت‌های سخت قرار می‌گیرند. هر کاری که یک فرد می تواند به عنوان یک فرد حرفه ای در یک زمینه خاص انجام دهد متعلق به افراد محکم است. ارزیابی مهارت های نرم از نظر نتیجه دشوارتر است، که می تواند به طور مشروط با دست لمس شود. به عنوان یک قاعده توسعه یا عدم وجود آنها پس از مدتی آشکار می شود زمانی که نتیجه کار در مقیاس و یا در چارچوب کار با یک تیم یا آمادگی برای تغییر زمینه ای ارزیابی می شود.

اخیراً مطالب و مقالات بیشتری در مورد اینکه چگونه مهارت های نرم به موفقیت در زندگی کمک می کند، منتشر شده است. اغلب نویسندگان این مواد سعی می‌کنند مهارت‌های نرم را در دسته‌هایی سازماندهی کنند. بنابراین، اغلب آنها شامل مهارت های مدیریتی و ارتباطی هستند. با این حال، بهتر است که مهارت های نرم را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • دسته اول: تقریب نزدیک، پایه همه مهارت های نرم و ویژگی های کلیدی انسانی است؛ مهارت های مدیریت هیجان (هوش عاطفی) و حل مسئله، همچنین قدرت شخصیت و شجاعت اشتباه کردن، اراده و استقامت.
  • دسته دوم هر آنچه که مربوط به ویژگی های تفکر انسان است با چهار ویژگی کلیدی در قالب سرعت، خلاقیت، انعطاف پذیری یا انعطاف رفتاری و ثبات است.
  • دسته سوم هر چیزی است که فراتر از تعامل شخصی و دغدغه مند با دنیای بیرون و مردم است. اینها شامل مهارت های مدیریت تغییر، سازگاری، همکاری و ارتباط مستقیم است.

یکی از نشانه‌های جدی نداشتن سازگاری و انعطاف در محیط، گرایش به اهمال کاری است. در چنین شرایطی فرد برای فرار از شرایط به وجود آمده، اقدام به اهمال کاری می‌کند. اگر با موضوع اهمال کاری آشنا نیستید تا راه‌های رفع اهمال کاری را نمی‌دانید روی مقاله زیر کلیک کنید:

 

بیشتر بخوانید: 7 الگوی اهمال‌ کاری چیست؟ تعریف،دلایل،راهکارها،بهترین دوره اهمال کاری

 

انطباق پذیری چگونه به ما کمک می کند تا در عصر تغییر زنده بمانیم؟

جهان دائما در حال تغییر است و همه ما باید خود را با تغییراتی که ارائه می دهد سازگار کنیم. لطفاً توجه داشته باشید که توانایی انطباق با تغییر به ما این امکان را می‌دهد که به طور مداوم برای موفقیت و بقا آماده باشیم و توانایی تصمیم گیری سریع و عمل در دنیای دائماً در حال تغییر یکی از مهارت های کلیدی است.

سازگاری دارای دو جزء متمایز است: انعطاف پذیری و تطبیق پذیری

  • انعطاف پذیری نگرش شما به تغییر و تمایل شما برای تغییر است.
  • تطبیق پذیری توانایی تغییر است. شما می توانید بخواهید، اما قادر به تغییر نیستید.

اگر چنین تعریف دو بخشی از سازگاری را مبنا قرار دهیم، خواهیم دید که حداقل تا حدی می توانیم این وضعیت را کنترل کنیم.

برای ارائه یک تعریف کوتاه برای سازگاری: توانایی سازگاری با شرایط جدید، محیط جدید، حفظ خونسردی در موقعیت های دشوار و تصمیم گیری سریع در هنگام وقوع برخی رویدادهای برنامه ریزی نشده است. به طور کلی، اعتقاد بر این است که این سازگاری است که عامل کلیدی موفقیت است حتی بیش از آموزش، بیش از تجربه، کمک کننده است زیرا موفقیت در زندگی با توانایی فرد در تحمل شکست ها و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم تعیین می شود  و این برای هر نوع فعالیتی صدق می کند.

سازگاری داشتن و انعطاف در رفتار نیازمند آگاهی کافی درباره تکنیک‌های یک برنامه ریزی دقیق و مناسب است اما نه هر نوع برنامه ریزی. یکی از سبک‌های برنامه ریزی، برنامه ریزی هوشمند یا smart است که فرد با دانستن این تکنیک‌ها به درصد بالایی از سازگاری برسد.

 

 

چه چیزی یک فرد سازگار را متمایز می کند؟

  • اولاً، این انعطاف فکری است (این سهولت انتقال از یک حالت عمل به حالت دیگر، توانایی فراتر رفتن از مرزهای حالت معمول عمل است).
  • ثانیاً، این پذیرش به ویژه برای تغییر است. توانایی پاسخگویی به هر تغییری با نگرش مثبت و تمایل به یادگیری راه های جدید برای دستیابی به اهداف و مقاصد.

سازگاری یک ویژگی شخصیتی است که به تعیین نحوه واکنش شما به تغییرات کمک می کند. سازگاری بالایی وجود دارد، به آن انعطاف پذیری ذهنی می گویند.

برخی از روانشناسان معتقدند که توانایی ما در سازگاری از دوران کودکی خود را نشان می دهد و حتی کوچکترین کودک سطوح متفاوتی از سازگاری را دارد. بسیاری از روانشناسان مطمئن هستند که سازگاری یک ویژگی ذاتی است و در هر فردی به گونه ای متفاوت ظاهر می شود. در هر صورت، سازگاری می تواند توسعه یابد.

اگر شما در این خصوص تجربه ای دارین یا در محل کار و خانه با مشکلاتی مواجه بوده این توی کامنت ها بنویسید حتما میخونم و جواب میدم

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش