مهارت‌ های نرم soft skills چیست و چه اهمیتی برای موفقیت های شغلی دارد؟

مهارت‌ های نرم soft skills چیست؟

مهارت های نرم که در زبان انگلیسی به آن soft skills گفته می‌ شود، به مهارت های غیرفنی و غیر سخت (مهارت‌ هایی که به روابط ما مرتبط هستند) گفته می شود که مستقیما بر نحوه کارکردن فرد و تعامل او با دنیای اطراف خود تاثیر دارد. این مهارت ها در تمامی شغل ها و حرفه ها ضروری هستند و می توانند بر روابط ما با دیگران بسیار بسیار مفید عمل کنند(مانند مهارت رهایی از اهمال کاری).

 

مهارت های نرم چیست

 

برخی معتقدند که به مهارت های نرم، مهارت های زندگی و مهارت های شغلی هم می گویند. هر فرد علاوه بر داشتن مهارت های سخت یا همان مهارت‌هایی که تخصصی است و برای انجام هر کاری لازم است، باید با مهارت نرم نیز آشنایی کامل داشته باشد. در غیر این صورت نمی تواند به صورت موفقیت آمیزی عملکرد خود را نشان دهد و دائما در محیط کاری یا زندگی دچار مشکل و چالش خواهد بود.

 

چگونه می توان مهارت های نرم را ارتقا داد؟

 

امروزه اهمیت مهارت های سخت در مشاغل مختلف بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا مهارت های نرم به اندازه مهارت های سخت مهم هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله.

مهارت نرم به اندازه مهارت سخت می تواند در نحوه کار کردن و تعامل فرد با محیط افراد خود موثر باشد. حتی برخی از کارفرمایان و مدیران استخدام، مهارت نرم را بر مهارت سخت ارجح می دانند. در واقع این دو مهارت می توانند همانند یک مکمل عمل نمایند. در این مقاله می خواهیم به معرفی مهارت های نرم، انواع آن ها و چگونگی یادگیری آن ها بپردازیم.

 

what is soft skills

 

 

 

اهمیت مهارت های نرم برای موفقیت های شغلی

 

مهارت های نرم، به مهارت های غیرفنی گفته می شود که مستقیما بر نحوه کارکردن فرد و تعامل او با دنیای اطراف خود تاثیر دارد. این مهارت ها در تمامی شغل ها و حرفه ها ضروری هستند و می توانند بسیار مفید عمل کنند. به مهارت های نرم، مهارت های زندگی و مهارت های شغلی هم می گویند. هر فرد علاوه بر داشتن مهارت های سخت، باید مهارت نرم نیز داشته باشد. در غیر این صورت نمی تواند به صورت موفقیت آمیزی عملکرد خود را نشان دهد.

گاهی اوقات مهارت های نرم می توانند کم و کاستی های موجود در مهارت سخت را کاهش دهند. زیرا افرادی که دارای مهارت نرم هستند می توانند به خوبی مهارت های سخت را یاد گرفته و آن ها را ارتقاء دهند. ضعف در مهارت نرم می تواند از اهمیت مهارت های سخت بکاهد. بنابراین مهارت نرم حرف اول را در مشاغل مختلف می زند.

 

 

 

 

 

اهمیت مهارت های نرم در چیست؟

 

شاید فکر کنید که اصلا مهارت های نرم چه اهمیتی دارند؟ مهارت نرم در استخدام مشاغل، مصاحبه های شغلی متنوع، توانایی ارتباط با مشتریان و همکاران و عملکرد شغلی موثر است. مهارت نرم در مشاغلی که فرد در آن ها دائما با مشتریان در ارتباط است، اهمیت دو چندان پیدا می کند. زیرا این فرد با داشتن مهارت نرم قوی، می تواند بخشی از کم و کاستی های مهارت سخت خود را جبران نماید. داشتن مهارت نرم باعث می شود فرد بهتر بتواند با دیگران و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. در نتیجه عملکرد شغلی پیشرفت بسیار زیادی خواهد داشت.

مهارت های نرم، موجب بهبود هماهنگی در کارهای تیمی و گروهی می شود. بنابراین راندمان کار به شدت می تواند افزایش پیدا کند. مهارت نرم قابلیت انتقال دارد. یعنی فرد فارغ از نوع شغل خود می تواند این مهارت را به کار گیرد. تصویر زیر یک دسته بندی کامل از مهارت های نرم ضروری در زندگی را نشان می دهد.

 

 

مهارت های نرم کدام هستند؟

 

مهارت های نرم شامل طیف وسیع و مختلفی از مهارت ها می شوند. برخی از این مهارت ها در برخی مشاغل مهم تر هستند و برخی دیگر اهمیت کمتری دارند. اما در کل داشتن هر کدام از این مهارت ها در سطح قابل قبولی برای داشتن موفقیت های شغلی لازم است. در ادامه به برخی از مهم ترین مهارت نرم اشاره می کنیم.

•        مهارت ارتباط موثر: گوش دادن فعال، همدلی، مهارت سخنرانی و ...

•        مهارت حل مسئله: کار گروهی، پژوهش، تدبیر، تصمیم گیری و ...

•        خلاقیت: آزمایش گری، نوآوری، ذهنیت باز، کنجکاوی و ...

•        تطبیق پذیری و سازگاری: مشارکت، خوش بینی، ثبات، صبر و ...

•        اخلاق کاری: مهارت مدیریت انگیزه، معتمد بودن، استمرار و ...

 

اولین و ضروری‌ترین مهارتی که در مهارت‌های نرم باید به آن توجه داشت و بدون آن عملا نمی‌توان بقیه مهارت را آموخت، مهارت برنامه‌ ریزی و هدف‌ گذاری هوشمند هست که می‌توانید از لینک زیر آن را مشاهده کنید

 

هدف گذاری هوشمند

چگونه می توان مهارت های نرم را یاد گرفت؟

 

یادگیری مهارت های نرم دشوارتر از مهارت های سخت می باشد و به زمان و فرصت بیشتری نیاز دارد. اما به صورت قطعی می توان این مهارت ها را در طول زمان یاد گرفت و آن ها را به صورت تدریجی توسعه داد. برای یادگیری این مهارت ها، راهکارهای زیر می توانند کمک کننده باشند.

 

1. خوداندیشی و خودشناسی

برای یادگیری مهارت های نرم باید با خودتان صادق باشید و نقاط قوت و ضعف خود را کشف کنید. برای شناخت این نقاط می توانید از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک خود نیز کمک بگیرید.

2. آموزش

به دنبال منابعی باشید که مهارت نرم را به شما آموزش دهند. کلاس های انگیزشی و کتاب های نوشته شده در این زمینه می توانند به شما کمک کنند.

3. الگوپذیری

به دنبال افرادی باشید که دارای مهارت نرم بسیار قوی هستند و همواره آن ها را الگوی خود قرار دهید. می توانید از این افراد مشاوره هایی مفید دریافت کنید.

4. تمرین

تمرین کردن این مهارت ها را اصلا فراموش نکنید. زیرا تمرین کردن باعث می شود شما در موقعیت های مربوطه آسان تر مهارت های نرم خود را نشان دهید. سعی کنید از نشان دادن مهارت های خود هیچ ابایی نداشته باشید.

 

اگر شما در این خصوص تجربه ای دارین یا در محل کار و خانه با مشکلاتی مواجه بوده این توی کامنت ها بنویسید حتما میخونم و جواب میدم

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش