بهترین دمنوش آرامش بخش قبل خواب – اصول ساخت دمنوش آرامش بخش که هیچ جا به شما نمی‌گویند

استفاده از دمنوش آرامش‌بخش می‌تواند یک راهکار طبیعی و مؤثر برای مدیریت استرس و افزایش آرامش شخصی باشد. 

استرس و فشارهای روزمره ممکن است بر روی آرامش و خواب شبانه تاثیر منفی بگذارند. در این شرایط، دمنوش‌ها به عنوان یک راهکار طبیعی می‌توانند به تسکین استرس کمک کرده و آرامش شما را افزایش دهند.

بهترین دمنوش ارام بخش

دمنوش‌ها از دیرباز به عنوان یکی از راه‌های طبیعی برای بهبود آرامش و کیفیت خواب مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از زمان‌های قدیم، گیاهان مختلف برای خواص آرامش‌بخش و بهبود خواب شناخته شده‌اند.

در این مقاله، به بررسی بهترین دمنوش آرامش بخش قبل خواب می‌پردازیم.

دمنوش چیست؟

برای اینکه بدانیم دمنوش آرامش بخش قبل خواب چیست، لازم است ابتدا با مفهوم دمنوش آشنا شویم و با نگاه روشن‌تری به این پدیده شگفت‌انگیز و آرامش بخش جسم و روح بنگریم.

دمنوش از طیف گسترده‌ای از گیاهان و گل‌ها به‌دست می‌آید و از زمان‌های دور در تاریخ انسان به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و مفید مورد استفاده قرار گرفته است.

دمنوش آرامش بخش قبل خواب

به صورت کلی دمنوش نوشیدنی‌ای است که از عناصر گیاهی مانند گل‌ها، برگ‌ها، ریشه‌ها یا دیگر اجزاء گیاهی تهیه می‌شود. این نوشیدنی معمولاً با خیساندن یا دم کردن اجزاء گیاهی در آب یا مایع دیگر تهیه می‌شود.

  • تهیه دمنوش اغلب به سه مرحله اصلی تقسیم می‌شود:
  1. الف. انتخاب گیاهان: ابتدا گیاهان مورد نظر برای تهیه دمنوش انتخاب می‌شوند. این گیاهان ممکن است شامل گل‌ها، برگ‌ها، ریشه‌ها یا سایر اجزاء گیاهی باشند و شناخت این گیاهان نیاز به تخصص دارد.
  2. آماده‌سازی و خشکاندن: گیاهان انتخاب شده باید آماده‌سازی و خشکانده شوند. این مرحله شامل خشک کردن گیاهان به‌طور معمول با هوا یا حرارت می‌شود.

این مورد نیز بسیار حساس و اصولی است و کار هرکسی نیست بنابراین توصیه می‌شود از عطاری مطمئن و متخصص تهیه کنید.

  1. دم‌کردن و تهیه نوشیدنی: دم کردن دمنوش دارای اصولی است که اگر این اصول رعایت نشود، صرفا یک نوشیدنی بدون خاصیت میل می‌کنید.

موضوعی که اکثر افراد و سایت‌ها به دلیل عدم تخصص در این مورد، به شما فقط درباره خواص گیاهان می‌گویند اما نحوه درست کردن این گیاهان برای استفاده از مواد موثره آن چیزی نمی‌گویند.

در ادامه اصول تهیه دم نوش را به شما آموزش خواهم داد.

اصول درست کردن دمنوش

برای اینکه از دمنوش بهترین نتیجه و فایده را ببریم، لازم است اصول درست کردن آن را بیاموزیم. معمولا ما گیاهانی را که به عنوان دمنوش تهیه می‌کنیم، مانند چایی یک یا چند قاشق آن را در قوری یا فلاسک ریخته، سپس آب جوش را بر روی آن می‌ریزیم.

این ترکیب اگر در فلاسک باشد، که مدت زمانی می‌ماند و بعد از رنگ گرفتن، در لیوان ریخته و همینطور از رنگ آن لذت می‌بریم، گمان می‌کنیم که بهترین ترکیب را ساخته ایم.

یا اگر در قوری بریزیم، آن را بر روی شعله گاز قرار داده یا روی کتری می‌گذاریم تا به گمان خود، دم شود. سپس مانند خط قبل، از دمنوش که ساخته‌ایم لذت می‌بریم و میل می‌کنیم و گمان می‌کنیم که تمام خواص گیاهان دارویی به بدن ما وارد شد.

چنان مست از این کار خود هستیم که اصلا گمان نمی‌کنیم که ممکن است روشی که برای ساخت دمنوش به کار برده‌ایم، نه تنها درست نیست و کاملا غلط است بلکه هیچ گونه خاصیت، تاکید می‌کنم هیچ گونه خاصیتی را به بدن خود منتقل نکرده‌ایم و فقط یک لیوان نوشیدنی رنگی خورده‌ایم.

باید بگویم که تاکنون در اشتباه بوده‌اید. اصول درست کردن یک دمنوش واقعی برای اینکه مواد آن به صورت کامل جذب بدن شود، به صورت زیر است:

  1. ظرفی که برای دم کردن دمنوش انتخاب می‌شود حتما باید، شیشه‌ای، پیرکس یا چینی باشد. تنها در این ظروف می‌توان مواد موثره یا به زبان خودمانی، خاصیت گیاهان را جذب کرد.
  2. به ازای 5 گرم از گیاه، 150 سی سی آب کافی است و بیشتر و کمتر از آن فایده ندارد. گفتنی است که این مورد، استاندارد جهانی است.

البته شما می‌توانید نسبت گیاه را کم یا زیاد کنید اما باید توجه داشته باشید که به هر میزان که نسبت را کم یا زیاد می‌کنید، همان نسبت را برای آب نیز باید لحاظ کنید.

  1. دمای آب برای گیاهان دارویی یا ساخت دمنوش باید حتما بین 50 تا 70 درجه باشد. معنای این حرف این است که اگر آب جوش 100 درجه را روی گیاهان ریختید باید قید آن گیاه را بزنید.

دلیل این موضوع نیز این است که گیاه با دمای بالاتر از 70 درجه می‌سوزد، از بین می‌رود و خبری از خواص آن نخواهد بود.

  1. پس از اینکه آب 50 تا 70 درجه را بر روی آن ریختید، درب ظرف را بسته و روی آن را پارچه یا حوله بگذارید. دقت کنید که نیازی به حرارت دادن نیست. همانطور که ظرف شما بر روی میز یا اوپن آشپزخانه قرار دارد، باید دم شود.

لطفا برای دریافت خواص گیاهان دارویی، در دم کردن آن از انجام هرگونه اقدام اضافی، خودداری کنید.

  1. برای گیاهانی که ریشه‌ای و سفت نیستند (مانند چوب دارچین یا گیاه باباآدم) 5 تا 10 دقیقه زمان لازم است که گیاه در همان وضعیتی که در شماره 4 توضیح داده شد، دم شود.

برای گیاهان ضخیم‌تر مانند مثال‌های گفته شده تا 15 دقیقه زمان لازم است.

  1. پس از 5 تا 10 دقیقه، دمنوش اصولی شما که دارای خواص دارویی است، آماده شده است. اکنون اگر تمایل دارید که با همین دما آن دمنوش دارای خواص را میل کنید که نوش جان!

اما اگر می‌خوهید که گرم میل کنید و دمای آن مطلوب شما نیست، می‌توانید آب جوش 100 درجه را به آن اضافه کنید. دست نگه دارید. اینگونه نه. باید دو سوم لیوان شما دمنوش دارای خاصیت و یک سوم آن آب جوش 100 درجه باشد.

در چنین وضعیتی اگر دمنوش خود را تهیه کنید، می‌توانید خیالتان را راحت کنید که حداکثری‌ترین خواص آن گیاه یا گیاهان را وارد بدن خود کرده‌اید و نتایج فوق‌العاده و شگفت‌انگیز آن را خواهید دید.

پس اگر تا کنون دمنوش‌هایی را برای کاهش درد معده، کاهش استرس، اضطراب، خواب راحت و ... میل کرده‌اید اما نتایج آن را ندیده‌اید و احتمالا پیش خود گفته‌اید این خواص همگی دروغ هستند و هر آنچه که درباره دمنوش‌ها می‌گویند، دروغ است، باید بگویم که اشتباه کرده‌اید.

شما به دلیل اینکه دمنوش خود را اصولی درست نکرده‌اید و خواص آن را ناخواسته از بین برده‌اید، طبیعی است که نتیجه آن را هم نبینید. پس الان وقت آن است که در روش خود بازنگری کنید.

حال که تا اینجا مطالب را با دقت مطالعه کرده و جلو آمده‌اید، می‌خواهم چند دمنوش بسیار خوب و مفید برای آرامش شما معرفی کنم. با دمنوش های آرامش بخش قبل خواب زیر، می‌توانید سطح و کیفیت خواب خود را افزایش دهید.

آرامش ذهن

بهترین دمنوش آرامش بخش قبل خواب

  1. دمنوش آرامش بخش قبل خواب: ترکیب اسطوخودوس و به‌لیمو
  2. دمنوش آرامش بخش قبل خواب: ترکیب بادرنجبویه و به‌لیمو
  3. دمنوش آرامش بخش قبل خواب: ترکیب بهار نارنج، گل گاو زبان و گل محمدی یا غنچه گل سرخ
  4. دمنوش آرامش بخش قبل خواب: ترکیب گل گاو زبان و سنبل الطیب
  5. دمنوش آرامش بخش قبل خواب: ترکیب اسطوخودوس و بادرنجبویه

نکته مهم: بادرنجبویه برای کسانی که کم‌کاریتیروئید دارند، مناسب نیست. بنابراین اگر مشکل تیروئید و کم کاری آن را دارید، از ترکیب‌هایی که دارای بادرنجبویه هستند، کمتر استفاده کنید.

خرید دمنوش آرامش بخش اعصاب

باید بگویم که استفاده از دمنوش آرامش بخش قبل از خواب می‌تواند بهبودی چشمگیر در کیفیت خواب و آرامش شبانه به ارمغان بیاورد. با انتخاب گیاهان و دمنوش‌های مناسب بر اساس نیازهای شخصی، می‌توانید به صورت طبیعی به بهبود خواب و سلامتی عمومی خود بپردازید.

با این حال، مهم است که قبل از شروع هر رژیم دمنوشی، با متخصص مشورت کرده و اطمینان حاصل کنید که مصرف آن با وضعیت سلامتی شما سازگار است.

اگر می‌خواهید که یک برنامه اصولی برای آرامش خود داشته باشید، می‌توانید از پلتفرم قرار، اولین پلتفرم تخصصی و کاربردی آرامش ذهن استفاده کنید.

نویسنده: دکتر محمد باعزم: بنیانگذار پلتفرم قرار

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده

جستجو در مقالات

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش